Sapiskaa
Kuinka voit sanoa veljellesi: 'Annapa kun otan roskan silmästäsi', kun omassa silmässäsi on hirsi? Sinä tekopyhä! Ota ensin hirsi omasta silmästäsi, vasta sitten näet ottaa roskan veljesi silmästä.
-Matt. 7:4–5
Jos Kentin
yliopiston professori Richard Sakwa olisi alkukirkon aikoina
osallistunut evankeliumitekstien toimitustyöhön, hän olisi
takuulla pitänyt huolen, että yllä olevat Jeesuksen sanat pannaan
visusti talteen. Sakwan vastikään suomennettu teos Taistelu
Ukrainasta (2015) on
kansainvälisen politiikan
kritiikki, joka on pääasiassa
kohdistettu länsimaisiin väärinkäsityksiin Ukrainan kriisin
taustoista ja Venäjän
sotilaallisten väliintulojen
motiiveista. Tarkoituksena on
osoittaa, että onnellista
ratkaisua Ukrainan
tilanteeseen ei löydy,
elleivät kaikki osapuolet tunnusta toistensa ydinintressejä ja
sitoudu edistämään niitä omien tavoitteidensa ohella. Esitän seuraavassa tiivistelmän kirjan sisällöstä siten kuin minä sen ymmärrän. En paljoa kommentoi, tarkoitukseni on vain esitellä mielenkiintoinen teos. Kirjaesittelyn jälkeen pohdin vielä vähän Venäjän ideologisia resursseja konfliktissa länsimaita vastaan.
Kahden tason kädenvääntöä
Sakwa
tunnistaa Ukrainassa kaksi sisäkkäistä kriisiä. Kansallisen tason kriisi on ollut näkyvissä
Ukrainan itsenäistymisestä 1991 lähtien, vaikka
sen juuret ovat ajassa ennen Neuvostoliittoa.
Siinä
vastakkain asettuvat
”monistinen” ja ”pluralistinen” näkemys ukrainalaisuudesta.
Monismi tähtää laveasti
määritellen ukrainankieliseen kansallisvaltioon ja on suosittua
maan länsiosissa, jossa ukrainaa puhutaan. Venäjänkielisissä
itä- ja eteläosissa vallitsevampi
on pluralistinen
näkemys, jossa
Ukraina on
venäjän- ja
ukrainankielisten sekä osittain muunkielistenkin valtio.
Ulkopoliittisesti
monismiin liittyy tiiviimpien
suhteiden luominen
Länsi-Eurooppaan, pluralismiin taas olemassaolevien
ja taloudellisesti tärkeiden
Venäjä-yhteyksien vaaliminen. Sakwa
korostaa, että kahdessa perussuuntauksessa on myös
päällekkäisyyttä: ideoita siitä, kuinka voisi
pitää yhteydet auki länteen ja itään samanaikaisesti. Kiihkeät
monistit suhtautuvat venäläisyyteen
aggressiivisesti,
ja intomielisintä pluralismia taitavat edustaa ne, jotka haaveilevat
paluusta Neuvostoliittoon,
tuohon kansojen suureen
yhteiseen kotiin.
Monismin
ja pluralismin välinen taistelu on kärjistynyt Ukrainassa
erityisesti Maidanin vallankumouksen (2013-2014)
myötä. Kiovaan Maidan
Nezalezhnosti -aukiolle keskittynyt
mielenosoitusliike sai
alkunsa syksyllä 2013, kun presidentti Viktor Janukovitsh ei
aiotusta poiketen allekirjoittanutkaan EU:n lähentymissopimusta.
Maidan laajeni pian kansanliikkeeksi, joka yleisellä tasolla
vastusti maan korruptiota ja huonoa hallintoa. Talven kuluessa liike
radikalisoitui, ja johtavan
aseman saivat
jyrkästi kansallismieliset ”monistista” traditiota edustavat ryhmät. Kun Maidan-liike ja
siihen kytkeytyneet oligarkit ottivat
vallan presidentti Viktor Janukovitshilta helmikuussa
2014, kiihkoukrainalainen
liikehdintä alkoi voimistua
hallituksen tukemana. Sakwan
kuvaus vallankaappauksesta on masentavaa luettavaa, kun muistetaan,
että sen tausta
oli ”eurooppalaisia arvoja” puolustavassa liikkeessä:
Janukovitsh erotettiin 22. helmikuuta aseistettujen kapinallisten saapastellessa ympäri [parlamentin] istuntosalia. Virallisen kaavan mukaan syyttäjän olisi pitänyt perustaa erillinen tutkijalautakunta ja parlamentin käsitellä lautakunnan raportti, minkä jälkeen se olisi halutessaan voinut äänestää erottamisesta … Kaavan noudattamisen sijaan kansanedustajia vain ohjeistettiin ”antamaan Janukovitshille kenkää”.
Uudessa hallituksessa oli 21 ministeriä. Jotakin kertoo se, että kansallismielinen Vapausliitto sai salkuista viisi, kun sillä oli parlamentin paikoista kahdeksan prosenttia. Venäjänkielisten keskuudessa suosittu Alueiden puolue, jolla oli 27 prosenttia paikoista, ei saanut yhtään ministerinsalkkua. ”Ukrainalaistaminen” aloitettiin päätöksellä vuoden 2012 kielilain kumoamisesta, millä poistettiin venäjän ja muiden vähemmistökielten mahdollisuus aluekohtaiseen viralliseen asemaan. Aseistettuja aktivistiryhmiä integroitiin virallisesti sisäministeriön joukoiksi, mutta käytännössä monet niistä pysyivät yksityisten oligarkkien tai omien päämiestensä kontrollissa. Samaan aikaan venäjänkielisten ydinalueilla – Krimillä, Odessassa ja Donetskin ympäristössä – kasvoi pelko joutumisesta sorrettuun asemaan, ja tämä alkoi ruokkia hallituksen vastaista aggressiota.
Jo
ennen varsinaisen sisällissodan
alkua nähtiin eri
puolilla maata väkivaltaisia yhteenottoja. Eräs
järkyttävimmistä, josta en
ollut muuten kuullut koskaan mitään, sattui Odessassa 2. toukokuuta
2014. Tuolloin suuri,
kansalliskiihkoinen mielenosoituskulkue sai kimppuunsa
venäjänkielisten asemaa puolustavia
Antimaidan-aktivisteja, jotka
olivat varustautuneet tuliasein. Tämän
seurauksena kulkueeseen
osallistuneet sadat jalkapallohuligaanit siirtyivät tuhoamaan
Antimaidanin telttaleiriä läheiselle aukiolle. He
ajoivat ihmiset aukiolta
sisään rakennukseen,
joka sytytettiin tuleen polttopulloilla. Päälle päätteeksi ne,
jotka pakenivat
ikkunoiden kautta, pyrittiin
hakkaamaan hengiltä.
Kuolleita
oli lopulta vähintään 48,
mahdollisesti useita satoja –
riippumatonta tutkintaa tapauksesta ei ole saatu aikaan. Syystä
tai toisesta tämä
ei ollut iso uutinen länsimaissa.
Ukrainan viranomaiset
eivät ole
tehneet yhteistyötä
tiedotusvälineiden kanssa, kun ne ovat halunneet tutkia
verilöylyn kulkua.
Hallituspuolue Oikean
sektorin johtaja Dmytro Jarosh kommentoi verkkosivuillaan, että
Odessan tapahtumat olivat ”jälleen yksi valoisa päivä kansamme
historiassa”, ja virkaa toimittavan pääministerin Arseni
Jatsenjukin mukaan mellakka oli vain osa Venäjän pyrkimyksiä ”tuhota Ukraina ja sen itsenäisyys”.
Läpi kirjansa Sakwa
argumentoi, että Ukrainan
sisäpoliittisissa kiistoissa on tyypillistä ulkoistaa vastuu
vastapuolen tekemisistä ulkomaille. Ei
voida hyväksyä ajatusta,
että toiset ukrainalaiset haluaisivat vilpittömästi hoitaa
itsenäisen Ukrainan asioita toisella tavalla.
Kansainvälinen
Ukrainan kriisi on taas peruja ”kylmän sodan epäsymmetrisestä
lopusta”. Vuosina 1989–1991
Venäjään (tai Neuvostoliittoon, miten vain) keskittynyt
kommunistinen järjestelmä romahti ja
Yhdysvaltojen
puolustama liberaali
markkinatalous jäi jäljelle. Tapahtuneessa
riitti puntaroitavaa, ja seurauksia arvioitiin kuumeisesti. Jotkut,
esimerkiksi Francis Fukuyama,
uskoivat
jopa historian päättyvän länsimaisen yhteiskuntajärjestyksen
riemuvoittoon. Sakwa katsoo,
että voitonhuumassa arvostelukyky
sumeni: ei
ollut syytä luottaa siihen, että vaikkapa
Venäjä
muuttuisi käden käänteessä
syvällisesti länsimaiseksi maaksi.
Se oli vain pakotettu
luopumaan kommunismista ja sen varjolla harjoitetusta
imperialismista, mutta yleisesti ottaen venäläiset eivät halunneet
tehdä myönnytyksiä sen pidemmälle.
Tärkeä
historiallinen muotoilu, jonka Sakwa mainitsee, oli venäläinen
käsitys, että kommunismin romahdus kylmän sodan päätteeksi
merkitsi osapuolten ”yhteistä voittoa”. Asiat
haluttiin Venäjällä nähdä niin,
että kyseessä ei ole antautuminen muiden
sanelemalle maailmanjärjestykselle vaan
nöyrtyminen neuvottelupöytään, jossa laadittaisiin uusi järjestys
kylmän sodan polarisaation
tilalle. Venäläiset
halusivat kuitenkin olla laatimassa sitä tunnustetun
suurvallan ominaisuudessa.
Sakwan
mukaan ongelmaksi muodostui, että
Yhdysvaltojen näkökulmasta
Venäjälle ei
enää tarvinnut tunnustaa
mitään sellaista asemaa.
Kylmän sodan voitto nähtiin
päätepisteenä ei
pelkästään neuvostovallalle vaan ylipäätään kaikille
suurvallan intresseille, joita Venäjällä saattoi olla. Venäjän
oli parempi ruveta yhdeksi uudeksi länsimaaksi muiden joukossa, tai
se jäisi
niistä erilleen.
Tällaisen lähtökohdiltaan
varomattoman mutta melko neutraalin suhtautumisen ohella länsimaissa
vaikutti Venäjä-suhteisiin
myös epäluulo ja kostonhimo, joka
oli jatkunut läpi kylmän sodan ja periytyi jo vanhemmilta ajoilta.
Ei sitäkään tietenkään
voinut hetkessä pyyhkäistä
pois.
Vähitellen
kävi selväksi, ettei Venäjä
länsimaistuisi hetkessä. Maa
oli 1990-luvulla niin köyhä, hallinnollisesti hajanainen ja
väkivaltainen, ettei sitä voinut
vakavasti ottaen harkita minkään etabloituneen länsimaisen
yhteistyöelimen (Nato, EU) osaksi. Vaikka
Venäjän olot olisivat
sallineetkin sellaisen
lähentymisen, olisi Sakwan mukaan varmasti törmätty
arvovaltakiistaan Moskovan ja
Washingtonin välillä, ja
Moskova olisi historiallisten taustatekijöiden vuoksi joutunut siinä
altavastaajaksi. Kannattaa
kuitenkin muistaa, että
vielä 2000-luvun alussa presidentti Vladimir Putin sanoi
brittiläisessä lehtihaastattelussa, ettei hän omasta puolestaan
sulje pois Venäjän mahdollista
Nato-jäsenyyttä. Tunnustan,
että yllätyin tästä historiallisesta knopista. Sakwa
esittää, että Venäjä
itse asiassa halusi
yhteistyötä länsimaiden
kanssa, mutta ei sellaisilla
ehdoilla, joita lännestä tarjottiin.
Jo
kirjansa alussa Sakwa puhuu kahdesta eurooppalaisen yhteistyön
perusmallista, ”laajemmasta Euroopasta” ja ”Suur-Euroopasta”.
Nimityksistä ei heti voi nähdä, missä ero on, mutta Sakwa
selittää sen suurin piirtein näin: laajempi Eurooppa merkitsee
Länsi-Euroopan poliittisen kulttuurin leviämistä itään päin,
Suur-Eurooppa taas erilaisista poliittisista kulttuureista
muodostuvaa blokkia, jossa osapuolet voivat yhdentyä talouden ja
sotilastoiminnankin alueilla ilman ideologisen yhtenäisyyden
vaatimusta.
Venäjän
federaatio on ollut valmis lähestymään Länsi-Eurooppaa nimenomaan
Suur-Euroopan puitteissa, mutta se ei ole hyväksynyt laajemman
Euroopan ajatusta. Lännessä taas on nähty Suur-Eurooppa joko
tarpeettomana (koska Venäjällä ei ”enää ole”
suurvalta-asemaa) tai sitten vaarallisena (koska Venäjä voi saada
pelivaraa mahdolliseen laajentumispolitiikkaan). Sakwan mukaan aitoa
luottamusta Venäjän ja lännen välillä ei ollut, ja tarve sen
löytämiseksi lakaistiin maton alle – kunnes seurauksiin sitten
törmättiin Ukrainassa, jossa Venäjällä on omasta näkökulmastaan
luovuttamattomia intressejä.
Sakwan tapa kuvailla
”Suur-Euroopan” ideaa on sikäli hieman häveliäs, ettei hän
alleviivaa sen sallivuutta autoritäärisille poliittisille
järjestelmille. Pitäisin tarpeellisena muistuttaa, että jos
halutaan kansainvälinen yhteisö, jossa Yhdysvalloilla ja
Länsi-Euroopalla ei ole ideologista ylivaltaa, on hyväksyttävä,
että mukana voi olla myös maita, joissa vahva persoonallinen
vallankäyttö ja heikko laillisuusperiaate ovat normaalia elämää.
Esimerkiksi Venäjä on tällainen maa, mihin on ymmärrettäviä ja
kauas ulottuvia historiallisia syitä. Kysymys kuuluukin, ollaanko
lännessä valmiita hyväksymään sen kaltaiset kumppanit ja
pidättäytymään ideologisista vaatimuksista. En väitä, että
vastaaminen olisi helppoa.
Mutta mitä sitten
voivat olla Venäjän luovuttamattomat intressit Ukrainassa? Ainakin
kyse on strategisesta, puolustuspoliittisesta edusta, jonka Ukraina
tuottaa Venäjälle ollessaan puolueeton maa, eräänlainen
”puskurivyöhyke” länteen päin. Jo vuosien ajan Venäjää oli
huolestuttanut Naton tavoite laajentua Ukrainaan ja Georgiaan.
Erityisen kipeä kysymys oli Krimin niemimaa, enimmäkseen
venäjänkielinen alue, jolla sijaitsee Venäjän Mustanmeren
laivaston kotisatama Sevastopol. Voimakkaan kansallis- ja
länsimielisen politiikan päästessä niskan päälle Ukrainassa
venäläisiä rupesi hirvittämään, että Sevastopolin
vuokrasopimus sanotaan irti ja heidän laivastonsa ajetaan pois
Nato-joukkojen tieltä. Sakwan mukaan Krimin valtauksella
maaliskuussa 2014 Venäjä varmisti kauan sitten saavuttamansa
strategisen edun, johon se halusi tarrautua kaiken uhallakin.
Venäjän reaktiivisuuden korostaminen tässä kriisissä ei välttämättä tarkoita sitä, että kiistettäisiin sen etukäteissuunnitelmat sotilasoperaatioista Ukrainan alueella. Sakwa ei juurikaan analysoi kirjassaan väitteitä, että Venäjä olisi jo pitkään valmistellut Krimin ja ehkä Itä-Ukrainankin valtausta. Itse arvelen, että Venäjällä laaditaan jatkuvasti suunnitelmia erilaisten lähialueiden haltuun ottamiseksi, mutta on toinen kysymys, miten paljon siellä halutaan panna näitä suunnitelmia täytäntöön. Vähintään ne ovat kuitenkin pöytälaatikossa valmiina "pahan päivän varalle". Vastaavia suunnitelmia tekevät varmasti kaikki suuret sotilasmahdit.
Itsekään en kyllä usko, että Putin kannattaisi mitään vahvasti ideologista imperialismia. Jos vaikkapa Ukrainan liittäminen Venäjään olisi ollut hänelle itsetarkoitus, jokin pyhä historiallinen tehtävä, hän olisi jo miehittänyt maan ainakin Kiovaan ja Odessaan asti. Yksikään länsimainen sotilas ei olisi tullut estämään, tämän tietävät kaikki. Ukrainan sisäinen vastarinta olisi tietysti ollut suuri ongelma, samoin Venäjän länsisuhteiden täydellinen tuhoutuminen. Putin ainakin tajusi, ettei mihinkään sellaiseen ollut varaa – Hitlerin kaltaiselle fanaattiselle johtajalle ongelmaa ei olisi ollut.
Jos on kriisiä
seuratessaan keskittynyt täydellisesti Venäjän ”imperialismiin”,
ihmettelemään pieniä vihreitä miehiä, joista Putin ei aluksi
muka tiennyt mitään, Taistelu Ukrainasta voi
palauttaa suhteellisuudentajua. Kaikesta
huolimatta Venäjä on vielä armeijansa ja luonnonvarojensa nojalla
suurvalta, ja suurvalta ei
yleensä halua naapureidensa
kuuluvan sotilasliittoon,
jossa se itse ei ole mukana.
Ukrainaan nähden Venäjä on
suurvalta myös taloudellisesti, sillä se on ainoa
iso markkina-alue Ukrainan
raskaan teollisuuden tuotteille. Käytännössä
Ukrainan
olisi toivottoman hankalaa korvata Venäjä-yhteyksiä kokonaan
Eurooppa-yhteyksillä, vaikka jotkut sitä kovasti haluaisivat.
Kannattaa
muistaa, miten Yhdysvallat
suhtautui Kuubaan, kun maa muuttui aikoinaan
sosialistiseksi ja ryhtyi
yhteistyöhön Neuvostoliiton kanssa. Reaktioita
voi hyvällä syyllä luonnehtia raivokkaiksi:
keinoja ei kaihdettu, kun
hallitusta yritettiin kaataa. Työkalupakista löytyi myös
maihinnousu Kuubaan.
Me
toki
tiedämme, että Neuvostoliitto alusmaineen oli ihan
aidosti uhkaava sotilasmahti,
kun taas Nato ei missään nimessä ole uhka Venäjälle. Voin
kuvitella, että Sakwan
teoria
kriisin synnystä ärsyttää
Nato-myönteisiä lukijoita
ja antaa lisäpontta niille,
joiden ennakkoasenteena on halpa jenkkivastaisuus: hänen
retoriikkansa kallistuu siihen suuntaan, ja saman asiasisällön
olisi voinut esittää toiseenkin sävyyn.
Mielestäni on kuitenkin vain
realismia, kun hän huomauttaa, että Venäjälle
ei
voi ulkopuolelta sanella,
mitä se saa
pitää uhkana. Mutta pitääkö
sitten Venäjän näkemysten
ja intressien kanssa tulla toimeen diplomaattisesti, ja
ehkä pidättäytyä joistakin siirroista?
Onko se aina
alistumista... suomettumista?
Ukrainan
sisäpoliittisessa kriisissä
Nato-maat ja EU asettuivat tukemaan Maidan-liikettä, mikä oli
alussa johdonmukaista,
mutta ne eivät muuttaneet kantaansa, kun liike muuttui
vallankumouksen edetessä. Tukea
annettiin hallitukselle, jonka esitettiin edustavan Ukrainan
kansakuntaa, vaikka se ei edustanut venäjänkielistä
väestöä ja pyrki ainakin jossain määrin heikentämään tuon
vähemmistön asemaa.
Hallituksen tukemista
vaativat
Sakwan mukaan ennen kaikkea Nato-maiden
”haukat”, poliitikot,
jotka kannattavat vahvaa
sotilaallista läsnäoloa Itä-Euroopassa
ja pitävät Venäjää lähtökohtaisesti uhkana. ”Haukkojen”
valtaa analysoidessaan
Sakwa moittii Euroopan unionin epäitsenäisyyttä Ukrainan
kriisin hoidossa.
Venäjä
sekaantui
kriisiin aluksi miehittämällä
Krimin niemimaan, mikä oli
Kremlistä katsottuna tärkeintä,
mutta strategisten
tavoitteiden ohelle nostettiin myös
venäjänkielisten oikeudet –
kun Ukrainan sisäpolitiikassa
länsimaat olivat
monistis-nationalistisen hallituskoalition puolella, asettui
Venäjä tukemaan niitä,
jotka protestoivat ja lopulta aseellisesti kapinoivat hallitusta
vastaan. Sakwa ei pidä
uskottavana, että Venäjä olisi perustanut
Itä-Ukrainan kapinaliikkeet. Ne
syntyivät aluksi
paikallisiin tarpeisiin, mutta
pian Vladimir Putin katsoi
omaksi edukseen ruveta
tukemaan niitä. Rajat
ylittävän (etnisen) venäläisyyden symboliarvo
oli kotopuolessa melkoinen, eli
Putinia olisi arvosteltu oman kansan pettämisestä, jos hän olisi
sallinut kapinallisten hävitä hallitukselle.
Totta
kai Venäjälle
oli myös
fiksua tukea sitä tahoa
Ukrainan sisäpolitiikassa, joka puhui ”pluralistisen”,
korkeintaan loivasti länteen orientoituvan valtion puolesta.
Ovatko
amerikkalaiset sitten tämän kuvion ”pahiksia”, ylimielisiä
moukkia, jotka menevät mestaroimaan toisten asioita ja lietsovat
sotaa? Niin ei tarvitse sanoa. Sakwa ei juuri selitä asioita parhain
päin amerikkalaisten puolesta, mutta he toimivat varmaan oikein ja
rationaalisesti – jos kohta omalla tavallaan vinoutuneesta
näkökulmasta. Yhdysvallat on sekä aatehistoriallisesti että
maantieteellisesti valtavan kaukana Itä-Euroopasta, mikä vääristää
sekä tilanneanalyysia että arvioita omien toimenpiteiden
seurauksista. Ukrainan ja Venäjän yhteiskunnallisesta
todellisuudesta ei aina ole tiedetty tarpeeksi tai sitä ei ole
ymmärretty. Joskus on ymmärrettykin, mutta silti vain jyrätty
väkisin eteenpäin kun linja on kerran valittu. Sitähän tekevät kaikki, kun kokevat olevansa riittävän hyvissä asemissa: miksi pitäisi odottaa, että Yhdysvaltojen kokoinen peluri olisi sen jalomielisempi tai "reilumpi" kuin muut suurvallat?
Venäjän uusi liturgia
Kiinnostava
sivuhuomio Sakwan analyysissa on, että Venäjältä puuttuu
sellainen ideologinen resurssi, oma maailmanjärjestyksen ihanteensa,
joka sillä oli kommunismin aikana. Sakwa huomauttaa, että
jonkinlainen ”orastava konservatiivinen traditionalismi” saattaa
olla täyttämässä tätä tyhjiötä, ja ajatus on kieltämättä
tullut mieleen itsellenikin tutustuessani Euroopan viime vuosien
aatevirtauksiin. Seuraavaa ei tule lukea väitteenä, että historia
toistaa itseään, vaan pohdintana analogian mahdollisuudesta.
Kun tsaarinvalta
romahti Venäjällä 1917 ja tätä seurasi monivuotinen
sisällissota, bolshevikit alkoivat haalia maan ohjaksia käsiinsä
ja lopulta onnistuivat vakiinnuttamaan valtansa. He olivat osa
kansainvälistä aatteellista kompleksia, sosialismia, joka oli
heidän organisaatioitaan vanhempi eikä edes alkujaan venäläistä
keksintöä. Mutta vähä vähältä, 1920- ja 30-lukujen kuluessa,
bolshevikit tekivät omasta sosialismistaan eli kommunismista
venäläisen suurvaltapolitiikan resurssin. He muodostivat tiiviitä
yhteyksiä Länsi-Euroopan kommunistisiin ryhmittymiin, joiden kautta
he vaikuttivat eri maiden politiikassa, ja lopulta ei ollut ollenkaan
helppo sanoa, missä kulki kommunismin ja venäläisen
suurvaltapolitiikan raja.
Minua kiinnostaa,
onko nationalistisen aatekompleksin kohdalla tapahtumassa hieman
samoin kuin sosialismissa tuolloin aikoinaan. Sehän on aidosti
kansainvälinen ja monenlaisia juonteita sisältävä trendi, joka
vaikuttaa Euroopassa ja on muuten sikäläinen keksintö, kuten
sosialismikin. Tyypillistä Euroopassa viime vuosina nousseille
nationalistisille liikkeille on yhteisöllisyyden ja perinteiden
korostaminen ja individualismin arvostelu, mikä vähintään
retorisella tasolla haastaa 1960-luvulta lähtien vallinneen
poliittisen kehityssuunnan länsimaissa.
Nationalistiset
vaihtoehdot ovat kasvattaneet suosiotaan monista syistä. Alemman
keskiluokan asema työmarkkinoilla on heikentynyt, kun tuotantoa on
siirretty Euroopasta halvemman työvoiman maihin, mikä on
paikoitellen johtanut protektionismin kaipuuseen. Tähän
nationalistit ovat tavalla tai toisella vastanneet ohjelmissaan.
Toiseksi laajamittainen maahanmuutto Aasiasta ja Afrikasta on
tuottanut huomattavaa yhteiskunnallista hajaannusta Euroopan maissa,
mikä on vähitellen noussut yhä keskeisemmäksi huolenaiheeksi
kaikissa sosiaalisissa ryhmissä. Nationalistit ovat korostaneet
maahanmuuton haittoja ja ottaneet suunnakseen enemmän tai vähemmän
yhdenmukaisen kansallisvaltion. Jotkut ovat nähneet tässä
yhteiskunnallista realismia ja siirtyneet äänestämään uusia
puolueita.
Nationalistiset
liikkeet eivät kuitenkaan juuri missään Euroopan maassa saa
enemmistön kannatusta, ja niiden vaikutusmahdollisuuksia on
kaventanut poliittinen eristäminen. Etabloituneet puolueet ja
järjestöt ovat karsastaneet niiden kollektivistisia ihanteita sekä
uskonnon, kielen ja syntyperän identitaarista korostamista. Tästä
on Euroopan lähihistoriassa kurjia kokemuksia, ja sitä paitsi
yksilönvapaus on täällä jo pitkään kulkenut käsikynkkää
hyvinvoinnin ja vaurauden kasvun kanssa, minkä suurin osa
eurooppalaisista muistaa. Nationalismin on pelätty jarruttavan
totuttua, suotuisaa kehitystä.
Venäjällä
kollektivismi ja perinteiset arvot ovat sen sijaan aivan eri tavalla
suosittuja: niiden vaaliminen on normaalia eikä poikkeuksellista
kuten Länsi-Euroopassa. Professori Jukka Korpela Itä-Suomen
yliopistosta on esittänyt, että tämän taustalla vaikuttavat
kaukaisetkin historialliset syyt. Venäjä jäi syrjään länsimaiden aatteellisista mullistuksista, aina skolastiikasta valistukseen saakka. Niissä oli keskeinen ajatus, että väittely ja argumentointi
on tapa lähestyä totuutta. Venäjällä taas mystiikan ja
persoonallisella valaistumisella saavutettavan tiedon asema oli
vahva, ja sitä tukivat tiiviit kontaktit etelän ja idän
islamilaisiin valtakuntiin. Venäläisissä yhteisöissä oli
johtajia (tsaarit, ruhtinaat, luostarinjohtajat, kylänvanhimmat ja
muut), jotka ”vain tiesivät”, mikä on oikein ja totta, ja
yksimielinen ryhmittyminen tällaisten henkilöiden taakse oli
normaali toimintatapa. Korpelan mukaan tätä perusdynamiikkaa ei
mikään Venäjän historian vaihe ole muuttanut.
Voi siis ajatella,
että Venäjä on rakenteellisesti varsin suotuisa yhteiskunta
sellaisille ihanteille, joita eurooppalaisessa nationalismissa
ainakin paikoin kannatetaan. Tässä on totta toinen puoli: edelleen
Korpelan mukaan Venäjä ei ole aidosti kyennyt integroimaan
väestöään sellaiseen koko maan kattavaan kuviteltuun yhteisöön
kuin länsimaiset valtiot. Se on pikemminkin mosaiikkimainen
kokonaisuus klikkejä ja klaaneja, ja vakaimmillaan silloin, kun eri
yhteisöjen päämiehet ovat persoonallisessa alistussuhteessa
ylimpään johtajaan – tänä päivänä siis Vladimir Putiniin.
Suomen tai Ruotsin modernia historiaa luonnehtiva
yhtenäisnationalismi on Venäjällä vailla edellytyksiä, vaikka
jotkut kiihkovenäläiset toki haluaisivat soveltaa sitä hinnalla
millä hyvänsä.
Aavistelen silti,
että etsiessään uutta maailmanjärjestyksen mallia, jolla
kilpailla Yhdysvaltojen kanssa, Venäjä hyödyntää juuri näitä
monimuotoisia Euroopan aatevirtauksia, joissa korostuvat kansallinen
yhtenäisyys, valtion suvereniteetti, yhteisöllisyys ja perinteiset
arvot. Venäjän etuna on tässä sen valtarakenne: toimimalla
taitavasti Putin kerää alamaisensa valitun symboliikan ja
retoriikan taakse, ja Venäjä näyttäytyy (osittain
keinotekoisesti) yhtenäisenä isänmaallisen ja konservatiivisen
asenteen äänitorvena.
Lännempänä
Euroopassa vallitsee pluralismi, jossa Venäjän kuuluttamat ihanteet
ovat vain yksi ääni muiden joukossa. Ainakin osa niiden
kannattajista ryhtyy – sinänsä aivan pragmaattisesti – ottamaan
vastaan tukea Venäjältä. Tämä voi olla esimerkiksi rahaa tai
sopivasti valittuja otteita tiedustelutiedoista. Tavallaan tukea
saavat länsimaalaiset toimivat omista lähtökohdistaan omien
poliittisten tavoitteidensa hyväksi, mutta venäläiset
säännöstelevät antamaansa tukea sen mukaan, mitä hyötyä se
tuottaa Venäjälle. Tuen vastaanottajat saattavat hyvin tiedostaa
tämän mutta laskea, että he saavat järjestelystä tarpeeksi
etuja. Kyse ei ole yksinkertaisesti vieraan vallan ”hyödyllisistä
hölmöistä”.
Varsinkin pienet radikaaliryhmät ovat sikäli luontevia liittolaisia Venäjälle, että niissä usein karsastetaan Yhdysvaltoja juutalais- tai kapitalismivastaisuuden nimissä. Venäjän johdossa motiivit epäluulolle ovat toisenlaiset, mutta vihollisten vihollisethan voidaan useimmiten rekrytoida ystäviksi. Suuristakin kansallismielisistä puolueista Venäjän ulkopolitiikalle on löytynyt ymmärrystä, esimerkiksi Ranskan Kansalliselta rintamalta. Unkarin presidentti Viktor Orbán esitti yhdessä vaiheessa jopa putinmaisia lausuntoja, kun hän keväällä 2014 vaati itsehallintoa Länsi-Ukrainan ja itse asiassa Romaniankin unkarilaisille. Samaan aikaanhan kiista venäjänkielisten asemasta kärjistyi Itä-Ukrainassa sisällissodaksi.
Painotin edellä
Euroopan nationalismin monimuotoisuutta. Sen edustajista melko pieni
osa on natseja eivätkä kaikki loputkaan ole Putinin käsikassaraa.
Samalla tavalla bolshevikkienkin Venäjä kykeni käyttämään
hyväkseen vain osaa Euroopan sosialismin koko kirjosta. Vaikka moni
ajatteli varsinkin 20- ja 30-luvuilla, että punainen on aina ryssän
asialla, ei tämä ollut totta. Nyky-Euroopassa hyvinkin vannoutuneet
nationalistit, konservatiivit ja traditionalistit ovat varoittaneet
omilla foorumeillaan Venäjään sitoutumisesta. Kirjoittaessaan
kansallissosialistisen Pohjoismaisen vastarintaliikkeen toiminnasta
Sarastus-verkkolehdessä kirjailija Timo Hännikäinen opasti
seuraavasti:
Ruotsin Vastarintaliike [PVL:n johtava jaosto] on myötäillyt Venäjän kantoja Ukrainan sodassa ja väittää ukrainalaisten nationalistien olevan ”juutalaisten ohjauksessa”. Jokaisen suomalaisen kansallismielisen on syytä miettiä, onko mitään järkeä edistää tällaisen organisaation toimintaa. Yhteydet venäläistä imperialismia myötäileviin tahoihin sotivat koko suomalaisen nationalismin perinnettä ja ideaa vastaan.
Sivumennen sanoen
yllä kuvattu dynamiikka paljastaa riemukkaasti, miten periaatteet ja
pragmatismi menevät ristiin kansainvälisessä politiikassa. Toisen
maan uusnatsit ovatkin yhtäkkiä juutalaisten ohjauksessa,
oletettavasti koska ottavat vastaan Yhdysvaltain apua, eikä suhdetta
heihin määritellä yhteisen natsiuden perusteella. Vastaavasti
amerikkalaiset (mahdollisesti jopa juutalaiset sellaiset) ovat
mainiosti voineet tarjota selustatukea ukrainalaisille natseille
kohentaakseen omaa strategista asemaansa.
Tietysti tilanne on nykyään monella tapaa toisenlainen kuin maailmansotien välisenä aikana. Eihän nationalismi ole mikään pitkälle hiottu oppijärjestelmä, toisin kuin kommunismi. Sen hyödyntäminen on vaikeampaa: bolshevikit saattoivat sanoa, että nyt olemme Venäjällä päässeet luomaan ihanneyhteiskuntaa, joten liittykääpä kaikki muutkin maat meihin. Lähialueet (paitsi Suomi) autettiin mukaan ihan kädestä pitäen. Nationalismissa ei yleensä ole sellaista sekulaaria pelastusoppia tarjolla, vaan ajatus on paremminkin, että kukin pärjäilee tyylillään. Jonkinlaista primus inter pares -asemaa Venäjä voi silti tavoitella, ja saa nähdä, miten Euroopan maat suhtautuvat sen linjauksiin vaikkapa kymmenen vuoden päästä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti