Synti ja kehitysoppi
Nykyisessä läntisessä maailmassa
tietyt luonnontieteen tutkimustulokset ovat laajalti tunnettuja ja
hyväksyttyjä. Maailmankaikkeus on syntynyt räjähdyksessä
miljardeja vuosia sitten, ihminen on vähitellen kehittynyt aiemmista
eläimistä ja niin edespäin. Kuinka kristinusko voi pitää viime
kädessä Raamattuun perustuvasta maailmankuvastaan ja
ihmiskäsityksestään kiinni? Ongelmat ovat moninaiset, mutta eivät
kaikissa tapauksissa niin suuret kuin voisi kuvitella. Kuten Alister
E. McGrath on todennut kirjassaan Kristillisen uskon perusteet
(2011): ”[L]uonnontieteet, myös erilaiset darvinistiset
paradigmat, kestävät ateistisia, teistisiä ja agnostisia
tulkintoja, mutta eivät oikeastaan tarvitse niitä. Darvinismia
voidaan pyöritellä niin, että se näyttää olevan täysin
linjassa kristinuskon kanssa, tai se voidaan saada näyttämään
täysin vastakkaiselta.”
Niinpä esimerkiksi Genesiksessä
kuvattu luominen voidaan ymmärtää prosessina, jossa Charles
Darwinin todistama lajien kehitys on merkittävä osa. Kirjassaan De
Genesi ad litteram (401–415) kirkkoisä Augustinus muotoili:
”Raamatussa sanotaan, että maa tuotti sadon ja puut kausaalisesti,
siinä merkityksessä, että se sai voiman tehdä ne olevaksi.” Hän
viittaa tässä Genesiksen luvun 1 jakeeseen 12.
Kristillisessä käsityksessä
ihmisestä on kuitenkin eräs piirre, jota on mielestäni äärimmäisen
hankala sovittaa yhteen darvinilaisen kehitysopin kanssa. Jos ihminen
on vähitellen kehittynyt apinasta ja tullut siksi, mikä hän on,
mikä vaihe hänen kehityksessään edustaa Raamatussa kuvattua
syntiinlankeemusta? Mitä on synti evoluution näkökulmasta?
Kun halutaan arvioida jotakin
kristillistä oppia mistä hyvänsä näkökulmasta, on syytä ensin
katsoa, mitä Raamatussa sanotaan siihen liittyen, tai paremminkin,
mihin tekstiin Raamatussa ko. oppi perustuu. Genesiksen luvussa 3
kerrotaan, kuinka kaksi ensimmäistä ihmistä, mies ja nainen,
söivät paratiisissa hyvän ja pahan tiedon puusta hedelmän, vaikka
Jumala oli kieltänyt niin tekemästä. Siihen heidät houkutteli
käärme. Sanotaan, että puu ”antoi ymmärrystä”, ja että heti
kun mies ja nainen siitä söivät, heidän ”silmänsä avautuivat”
ja he ”huomasivat olevansa alasti”. Saatuaan tietää, mitä oli
tapahtunut, Jumala puhutteli käärmettä, naista ja miestä, ja
määräsi näistä jokaisen suurten vaivojen alaiseksi. Sitten hän
sanoi: ”Ihminen on nyt kuin me: hän tietää sekä hyvän että
pahan. Ettei hän nyt vain ota elämän puusta hedelmää ja syö ja
niin elä ikuisesti!” Sitten Jumala ajoi ihmisen pois paratiisista,
Eedenin puutarhasta.
Tämä kertomus tunnetaan ainakin
kristillisissä tulkinnoissa syntiinlankeemuskertomuksena. Syntisyys
on seurausta ensisijaisesti ihmisen omasta valinnasta ja
toissijaisesti käärmeen yllytyksestä. Synti voidaan tässä
kertomuksessa oikeastaan nähdä kahdessa kohtaa, joista kumpikin
johtaa hieman erilaiseen käsitykseen koko ilmiöstä. Synti on joko
Jumalan käskyn tietoista rikkomista, kun hedelmä otetaan ja syödään
– tai sitten se on tila, johon päädytään, kun hedelmä on
syöty. Onko syntisyys sitä, että tehdään yksittäisiä
ei-toivottuja tekoja, vai jokin ihmiselle ominainen tila? Tästä
kiistelivät antiikissa kuuluisat teologit Augustinus ja Pelagius.
Ainakin eurooppalaisessa kristillisyydessä Augustinuksen edustama
jälkimmäinen kanta, ihmisen krooninen syntisyys eli perisynti, tuli
lopulta hallitsevaksi. Siksi kysyn nyt, mikä on krooninen
syntisyyden tila syntiinlankeemuskertomuksen näkökulmasta, ja miten
se voidaan rinnastaa ihmisen biologiseen kehitykseen.
Tila, johon ihminen päätyy syötyään
hyvän ja pahan tiedon puusta, on korkeampi ymmärryksen taso. Tämä
todetaan monin sanankääntein ja aivan vastaansanomattomasti. Mikäli
emme pidä paratiisikertomuksia kirjaimellisena, poliisiraportin
kaltaisena kuvauksena ihmisyyden alkuperästä – itselleni moinen
olisi ainakin hyvin vaikeaa – on syytä tulkita, että
syntiinlankeemus on metafora ihmisen tietoisuuden tai vähintäänkin
moraalin synnylle. Tietoiseen ajatteluun kykenevä ihminen on
syntinen, hyvän ja pahan eron ymmärtävä ihminen on syntinen.
Olisi naiivia ajatella, että ”lankeemusta” edeltäneet
ihmisapinat eivät olisi tehneet mitään, mikä raamatullisessa
katsannossa voidaan määritellä synniksi. Kyllä savannilla on
varmasti tapettu ja raiskattu lähimmäisiä jo miljoona vuotta
sitten‚ mutta oliko se silloin syntiä? Syntisyys riippuunee näin
ollen kyvystä tehdä käsitteellinen ero hyvän ja pahan välillä.
Mielenkiintoisinta Genesiksen kuvauksessa on kuitenkin se, että
syntiin langettuaan ihminen on ”kuin” Jumala. Onko Jumala siis
syntinen, koska hän tietää sekä hyvän että pahan?
No, tuo jääköön toistaiseksi vain
retorisen kysymyksen asteelle. Jos jatkamme pohdintaa tietoisen
ajattelun kehityksestä, on seuraavaksi syytä kysyä, milloin ja
miten tämä tapahtui. On vaikea uskoa, että ihminen olisi jotenkin
silmänräpäyksessä siirtynyt ei-tietoisuudesta tietoisuuteen.
Muutos lienee tapahtunut hitaasti, tiiviissä yhteydessä siihen,
miten ihmisen aivokapasiteetti on kasvanut ja miten hän on kyennyt
ilmaisemaan tietoisuuttaan kielen käsitteiden avulla. Miten siis
määritellä syntiin lankeamisen hetki ihmisen biologisessa
kehityshistoriassa? Tuntuisi todella ohuelta väittää, että
päivänä X tappaminen ja raiskaaminen olivat vielä luonnon
järjestystä ilman moraalista merkitystä, mutta seuraavana päivänä
ne olisivatkin olleet syntiä.
Oli miten oli, synti – käsitimmepä
sen sitten lankeemuksessa saavutettuna tilana tai yksittäisinä
tekoina – liittyy kiinteästi Jumalan tahdon vastustamiseen. Tämä
johtaa miettimään, missä vaiheessa Jumalan tahto on tullut tutuksi
ihmisille. Raamatun mukaan tämä tapahtui ennen syntiinlankeemusta,
siis jo silloin, kun ihminen oli vailla nykyisenkaltaista
tietoisuuttaan. Tämä saattaa tarkoittaa, että jo Australopithecus
afarensis tai Homo
habilis jollakin lailla tunsi
Jumalan tahdon. Mutta olivatko näiden lajien keskuudessa tavatut
lähimmäisenrakkauden puutteet sitten Jumalan tahdon mukaisia? Ja
jos eivät olleet, miksi ei niitä voisi kutsua synniksi?
Yleensä
kristillisessä teologiassa ei tietääkseni ajatella, että eläimet
olisivat syntisiä. Pyhä Antonius tosin saarnasi kaloillekin, mutta
tämä johtui enemmänkin inhimillisen kuulijakunnan puutteesta kuin vedenalaisten veljien akuutista parannuksen tarpeesta. Tyypillinen suhtautuminen eläimiin
on, että ne toteuttavat Jumalan tahtoa elämällä vaistojensa ja
viettiensä mukaan, mitä ikinä siihen sitten sisältyykin. Ne eivät
tee ”hyvää” eivätkä ”pahaa”; ne ovat Jumalan
tarkoituksesta moraalittomia olentoja. Ihmiselle on kristinuskon
mukaan annettu eri mittapuut, mutta missä vaiheessa tämä
todellisesti tapahtui? Mikä oli se ihmisen tietoinen teko, joka
johti hänet hyvän ja pahan tietämiseen?
Itse pidän
luonnontieteellisesti ajatellen uskottavana, että ihminen ei ole
hankkinut tietoisuuttaan tai moraalista ymmärrystään millään
yksittäisellä valinnallaan kehityshistoriansa aikana. Silti meidän,
kristinuskon näkökulmasta, tulee pitää syntisyyttämme joko omana
syynämme tai vähintäänkin Aatamin ja Eevan ilmentämien
esi-isiemme syynä. Tämäkin tarkoittaa siis syntisyyttä, joka
riippuu moraalisten käsitteiden tuntemisesta ja siten pohjimmiltaan
tietoisuudesta. Ainakin vegetatiivisessa tilassa elävien ihmisten
syntisyys näyttää kiistanalaiselta – ellemme sitten ajattele
syntiä jonakin vikana, joka meillä on niin sanotusti verissä.
Vaikka perisynti olisikin todellista, on edelleen kysyttävä,
keneltä tämä vika periytyy, jos ensimmäistä ihmistä ja
lankeemusta ei Genesiksen tarkoittamassa mielessä ole koskaan ollut
olemassakaan. Onko kristityn velvollisuus siis tuntea syyllisyyttä
synnistä, jonka alkupistettä tai merkitystä ihmisen
historiallisessa kehityksessä ei voida paikantaa? Vai pitääkö
hänen lukea Genesistä ad litteram ja kiistää suuri osa
länsimaisen luonnontieteen tuloksista?
Genesiksen
alkukertomusten ongelmat ihmisyyden selittämisessä tulevat
erityisen selvästi esiin tällaisella tarkastelulla. Totta kai nämä
kertomukset ovat luonteeltaan myyttisiä; ne pyrkivät tiivistämään
ja esittämään helposti hahmotettavassa muodossa jotakin keskeistä
ihmisen ja maailman olemuksesta. Myytit onnistuvat tässä tarkoituksessaan usein varsin hyvin, mutta tiivistelmä on aina tiivistelmä: ihminen ja maailma eivät
ole yksiselitteisiä eivätkä helposti hahmotettavia
kokonaisuuksia. Genesiksessä meille esitetään ensimmäinen mies ja
ensimmäinen nainen absoluuttisina, sellaisenaan valmiiksi luotuina
olentoina. Vaikka kristitty nykyajan Suomessa tai muissakaan
länsimaissa ei välttämättä lainkaan usko, että heitä olisi
koskaan ollut olemassa – ihmisiä vailla esi-isiä, kuvitelkaa nyt
– on hänen siitä huolimatta perustettava ihmiskäsityksensä
ajatukselle heidän olemassaolostaan ja toiminnastaan.
Tässä pohtiessani
minun ei suinkaan ole käynyt helpommaksi vaan nimenomaan
vaikeammaksi käsittää, mitä synti on. Jos se on pelagiolaisittain
katsottuna yksittäisiä rakkaudettomia tekoja, en tiedä, miksi
ihminen olisi sen syntisempi kuin muutkaan olennot. Jos se on
augustinolaisittain perinnöllinen tila, en tiedä, miksi se tekisi
ihmisestä syyllisen, ja vielä vähemmän tiedän, mistä se on
saanut alkunsa. En voi ilman muuta pitää varmana, että syntiä
kummassakaan tarkoitetussa mielessä, nimenomaan ihmisyyteen
kuuluvana ominaisuutena, olisi edes olemassa. En muutenkaan nyt lausu
julki mitään, mitä pitäisin varmana. Sellaisen aika ei ole enää,
eikä vielä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti